Din secretele legumicultorilor”Insamantarea Legumelor”


Pentru ca uni  dintre noi am aplicat deja la insamantare viitoarelor plantute,acest tutorial le va prinde bine celor care abia acum aplica la aceasta procedura.

Eu insamantarea am aplicato mai devreme, pentru ca locuiesc in zona de sud, si la noi caldura vine mai repede fata de alte zone.Pentru cei care pun rasaduriile direct in camp si nu locuiesc intr-o zona prea calduroasa,incepand de astazi pot da startul insamantariilor la legume.

Am sa va dezvalui acum cum procedeaza vecini mei la insamantatul legumelor legumelor

Ei au doua metode pe care le aplica:

-insamatarea in ghivece nutritive destinate culturilor extra timpurii

-insamantarea pe platforma

Insamantarea in ghivece

avem nevoie de :

-100 l mranita(vezi articol repicare legume cum fac ei mranita    https://ingradinamariei.wordpress.com/page/2/)

-50 l gunoi de grajd

-30 l nisp

-ghivece volum celula minim 120ml,inaltime ghiveci minim 120 cm

-un recipient mare pentru amestec

– 1 spatula

Se amesteca bine mranita cu gunoiul de grajd intr-un recipient,dupa care luam fiecare ghiveci si punem un strat de 1 cm de nisip(ne asiguram ca toate ghivecele au gauri),si  umplem ghiveciul trei sferturi cu amestecul de mranita si gunoi de grajd.Se uda bine cu un amestec de  sulfat de cupru 1%,chinosol,formalina 3% si se lasa in spatiul in care vor sta plantutele pana a doua zi. In ziua urmatoare cu ajutorul unui creion facem o gropita de 1 cm  in fiecare ghiveci si punem samanta.Dupa terminarea acestei operatii,cu ajutorul unei spatule presaram putina mranita in fiecare ghiveci avand grija sa punem cat sa acopere samanta.Se uda apoi fiecare ghiveci cu un amestesc de macerat de urzica se acopera cu folie verde si se pun  rasadnitiile  la caldura de minim 18 gr.(semintele  vor germina mult mai repede daca vor avea o medie de 25-30 gr C in incapere).

La 2 saptamani de la rasarirea plantutelor,ei mai pun un amestec concentrat de pamant in fiecare ghiveci,pentru ca plantutele din aceste ghivece  nu le mai repica si le pun direct in solar sau camp.

Insamantarea pe platforma

aveti nevoie de:

-gunoi de grajd

-mranita

-nisip

In solar fac o platforma cu inaltimea  de 1 m din gunoiul de grajd ,pe care presara uniform moluscocid insecticid,  presara nisipul in strat de 2 cm.Separat prepara amestecul mentinonat mai sus si il pun in strat de 15 cm .Taseaza bine toata platforma dupa care cu ajutorul unei rigle delimiteaza randurile,apoi formeaza gropitele din 5 in 5 cm unde pune fiecare samanta.Imprastie uniform mranita deasupra platformei ,taseaza bine si uda cu macerat de urzica.

Cu am procedat eu la inamantarea legumelor:

-am folosit un pamant special pentru legume(l-am cumparat de la Cora lujerului)

-am umplut recipentele trei sferturi cu acest pamant

-am trasat linii cu ajutorul unui betisor si am presarat semintele pe aceste linii trasate,deasupra am presarat 1 cm de marnita si am tasat si udat bine recipientele.La 2 saptamani de la rasarire voi presara iar mranita peste rasaduri pana la umplerea acestor recipiente.Pentru ca am foarte putin mranita o voi folosi mai mult cand voi incepe repicarea rasadurilor caci atunci au mai multa nevoie de un pamant cu foarte multi nutritienti pentru o dezvoltare optima.

Pentru la anul imi voi face din timp, in vara mranita,pentru ca acest amestec este plin de nutritienti care ajuta la hranirea si cresterea viguroasa a viitorelor plantute.Pentru cei care nu au un spatiu special amenajat pentru insamantare nu le recomand folosirea gunoiului de grajd la insamantare(miroase in camerea), ci numai mranita.

Spor la insamantat.