In gradina cu Ardei


V-ati intrebat poate ca de multe ori de ce samanta colectata de la soiurile noastre de ardei din gradina nu mai produc asa de mult???!!!!
Explicatia este mai mult decat simpla,trebuie sa stim cum sa colectam samanta de ardei, cum sa plantam ardeiul,si nu in ultimul rand cum sa ingrijim ardeii!
Spun acest lucru deoarece foarte multi dintre noi din nestiinta sau pur si simplu din lipsa de spatiu ,nu respecta aceste lucruri foarte importante,ei nu nu va asteptati ca eu respect 100% chiar toate aceste lucruri,dar macar atunci cand colectez samanta o fac cum trebuie,pentru a nu avea surprize la viitoarea recolta.
Asa ca le vom lua pe rand,vom incepe cu plantarea ardeiului
-cele mai bune seminte de la soiurile voastre le puteti obtine daca plantati acelasi soi pe 3 randuri paralele
-samanta o veti colecta doar de la fructele din randul din mijloc,acest rand pastreaza cel mai bine soiul respectiv.
-daca nu aveti spatiu suficient,puteti face intr-un colt de gradina cateva patrate unde veti planta soiurile de ardei
doar pentru samanta.

sfaturi utile pentru ardeii de samanta si nu numai!

-indepartati ori de cate ori vedeti la tufele respective,ardei vatamati,strambi sau mici(sunt acei ardei care nu ajung sa mai creasca si se ingalbenesc,inrosesc dupa caz)
-la cele oprite pentru samanta multi lasa tufele neatinse este foarte gresit,chiar daca acele tufe au ardei frumosi sanatosi,tot trebuie indepartati din ei,nu se lasa mai mult de 3-4 la primul etaj,fiind mai putini veti da posibilitatea ca cei ramasi sa fie hraniti mai mult si astfel sa creasca mai mari
-astfel procedati mereu , chiar daca nu toti ii veti opri pentru samanta
-pentru ca nu poti consuma tot ce produc ei,trebuie sa culegem treptat din ei,astfel pe langa faptul ca avem posibilitatea de a conserva pentru iarna,vom ajuta ardeii sa produca mult mai multe flori,deci vom avea mai multe fructe la tufa,dar mai ales cei ramasi fiind mai putini ,sunt hraniti mai bine si se vor dezvolta corespunzator.

Cum colectati semintele?!

-ardeiul se culege cand se inroseste bine,se pune 4-5 zile la umbra pana se inmoaie bine,se rupe cu mana si se scoate cotorul
-pentru a avea plantute mari si anul viitor alegem doar semintele din primul rand de la cotor,nu spun ca celelalte nu sunt bune,dar productia lor v-a fi mult mai slaba.
-aceste seminte le punem intr-un vas cu apa de cenusa si le lasam la decantat,semintele viabile vor ramane pe fundul vasului,dupa care lasam semintele la scurs intr-o sita
-dupa scurgere le punem imediat la uscat tot la umbra
-dupa uscarea lor le vom tine pentru cateva ore in soare,astfel veti avea seminte sterilizate si viitoare plantute mai puternice la boli.
sunt metode naturale pentru cei care au gradini bio,stiu ca mai sunt probleme atunci cand sunt plantate, pentru ca sunt o hrana buna pentru inamici cand sunt insamantate direct afara,dar mai stiu ca si cei care pun la greu substantele acelea otravitoare pe seminte,tot sunt papate si asa!
A si inca un amanunt important,cand alegeti samanta, mai ales la ardei alegeti doar samanta cea mai mare,in general semintele mari fac si plante mari ,dar cel mai important este faptul ca sunt mai rezistente in camp si vor produce si mai mult,pe cand cele care provin de la seminte mai mici,chiar daca sunt viabile produc plantute firave,care se adapteaza mai greu si implicit duc si la o productie muult mai slaba.
Astazi am dat siu eu iama prin gradina de ardei,asa ca am cules tot ce era stramb,mai mic sau prea mult la tufa si le-am spalat bine,curatat si le-am lasat bine la scurs,o parte le-am rupt cu mana(astfel rupti pastaram mai bine calitatea si nu distrugem vitaminele), si le-am insirat pe ata,vor sta asa la umbra pana se vor usca bine,apoi le voi trece prin masina si cu celelate legume amestecate vor deveni o vegeta excelenta pe timpul ierni


restul le-am tocat si le-am pus in pungute la congelator
anul acesta este primul an cand pun toti ardeii separat,de obicei in mare parte puneam amestecati cu telina rasa pastarnac si morcov si le foloseam la ciorbite sau supe crema.
acum le pun seaparat,pentru ca nu am timp sa scriu pe fiecare ce contine si in iarna trecuta s-au mancat mai bine pungutele in care am pus ardei copt cu ardei crud tocat,sunt deliciosi pe timpul ierni la tocanita de ardei cu aripioare de pui sau ciocanele.

Ei si pentru ca astazi am scris doar despre ei,va invit sa ii vedeti si in habitatul lor,pentru ca pana acum numai rosiile au fost vedetele verii,acum am zis ca si ardeii merita si ei o baie foto,chiar daca nu sunt asa frumosi ca cei hibrizi,pentru ca eu am doar soiuri romanesti merita si ei toata lauda pentru cum s-au descurcat mai ales pe canicula asta
soiurile mele sunt ,cornel si cozmin sunt cumparate de la Brico ,mai am unele tot acelasi soi de la vecini,dar care sau polenizat in timp cu alte soiuri,si mai am un soi de ardei gras si capia tot samanta colectata de prin vecini dar nu stiu cum se numesc
si acum cateva imagini cu ei


si cei adunati pana in sesiunea foto,sunt cei mici,strambi,patati, sau prea multi in tufa, pentru a da voie si celor ramasi sa se dezvolte bine


Cam atat pentru astazi,va doresc gradini frumoase,sanatoase si pline de rod bogat!

Pe curand
Maria

